Kun menet yleislääkärin ja myöhemmin ihotautilääkärin vastaanotolle, hän kysyy sairaushistoriaasi, tekee allergiatestin ja mahdollisesti muita ihon tutkimuksia diagnoosin tekemiseksi.

Sairaushistoria

Lääkäri kysyy, koska käsien oireet alkoivat ja onko sinulla nyt tai ollut joskus aiemmin atooppinen historia ja/tai muu ihosairaus.

Jos sinulla on aikaisemmin ollut atooppinen ekseema, yleislääkäri pystyy usein tekemään diagnoosin helposti, sillä monesti on kysymys ärtyneestä kontaksiekseemasta. Lähete ihotautilääkärille on kuitenkin hyvä ajatus, sillä hän voi sulkea pois mahdollisen allergian ihottuman aiheuttajana.

Lisäksi lääkäri kysyy allergioista, työstäsi ja harrastuksistasi, sillä niillä voi olla suuri merkitys käsiekseeman aiheutumiselle.

Allergiatesti

Ihotautilääkäri tutkii, aiheutuuko käsiekseemasi allergiasta. Allergiatesti tehdään sen selvittämiseksi, onko ihottuman syynä yliherkkyys tietyille aineille, joita kosketat käsilläsi. Allergiatesti voidaan tehdä lapputestinä tai prick-testinä.

Lapputesti

Allergiatesti voidaan tehdä lapputestinä (epikutaanitesti). Silloin selkääsi kiinnitetään erilaisia aineita sisältävä laastari. Siinä on tavallisesti Euroopassa käytettävä 24 aineen vakiosarja esimerkiksi hajusteita, kumikemikaaleja ja kasvien allergiaa aiheuttavia aineita.

Laastari poistetaan selästä 48 tunnin kuluttua. Jos olet allerginen joillekin aineille, ihoon tulee punoitusta, turvotusta ja kutinaa kuvassa näkyvällä tavalla paikkaan, jossa allergiaa aiheuttavaa ainetta on ollut.

Ihon reagoiminen tiettyihin aineisiin voi kestää pitkään, joten tulos tarkistetaan ehkä uudelleen 1-2 viikon kuluttua.

Mitä positiivinen tulos merkitsee?

Jos lapputesti osoittaa, että sinulla on allergia, ihotautilääkäri arvioi, johtuuko ihottuma allergiasta. Seuraavaksi tutkitaan, mihin allergiaa aiheuttaviin aineisiin olet kosketuksissa päivittäin sekä vapaa-aikana mutta ennen kaikkea työssä.

Joillakin ihotautilääkäreillä on myös mahdollisuus tehdä täydentävä lapputesti. Silloin iho altistetaan tietyille työhön liittyville aineille (esimerkiksi kampaaja- tai hammaslääkärisarja).

Prick-testi

Tietyt allergiaa aiheuttavat aineet tuottavat erilaisen ja nopeamman allergian kuin kontaktiekseemaan liittyy. Niitä ovat esimerkiksi siitepöly, eläinten karvat, huonepöly, sienet ja elintarvikkeet. Nämä allergiaa aiheuttavat aineet voidaan testata prick-testin avulla.

Prick-testiä tehtäessä ihoon tehdään pieni reikä erityisellä neulalla. Sen päälle sivellään erilaisia allergiaa aiheuttavia aineita. Testi tehdään tavallisesti käsivarren alapinnalle. Tavallisesti käytetään 5-10 ainetta. Tulokset saadaan jo 10-15 minuutin kuluttua. Positiivinen prick-testitulos näkyy turvotuksena, punoituksen ja kutinana. Tällaista reaktiota kutsutaan tyypin 1 allergiaksi.

Muut ihosairaudet

Lääkäri ei voi tehdä diagnoosia pelkästään sairaushistoriasi pohjalta, sillä ihottumalla on erilaisia muotoja. Esimerkiksi ärtyneen ja allergisen kontaktiekseeman eroa ei näe paljain silmin.

Lisäksi käsissä esiintyy erilaisia käsiekseemaa muistuttavia ihosairauksia. Esimerkiksi käsissä esiintyvää psoriasista, syyhyä ja sieni-infektioita voi olla vaikea erottaa käsiekseemasta. Sieni-infektiot esiintyvät usein vain toisessa kädessä, mutta käsiekseemaa esiintyy lähes aina molemmissa käsissä samanaikaisesti.