Akne ei vaikuta fyysiseen terveyteen, mutta se voi vaikuttaa psyykkiseen hyvinvointiin ja elämänlaatuun suuresti.

Kaikista nuorista 80 % saa lievän tai vaikeamman aknen, mutta sairauden vakavuus ja vaikutukset vaihtelevat suuresti. Osa aknepotilaista ei anna sen juurikaan vaikuttaa elämäänsä. Akne saa kuitenkin monet nuoret suhtautumaan kehoonsa toisella tavalla, jolloin heidän itseluottamuksensa heikkenee. Aknen vaikutus ulkonäköön saa heidät masentumaan ja turhautumaan.

Akne voi olla joillekin merkittävä psyykkinen taakka, sillä he luulevat joutuvansa tuijotuksen ja pilkan kohteeksi. Tällaiset tuntemukset voivat saada arkipäivän, kuten töissä käymisen, asioiden hoitamisen ja ystävien tapaamisen, tuntumaan ylivoimaiselta.

Joillekin aknepotilaille tämä psyykkinen taakka kasvaa niin suureksi, että he ryhtyvät välttelemään muita ihmisiä, eristäytyvät ja masentuvat. Toiset yrittävät piilotella akneaan meikin avulla tai peittämällä kasvot mahdollisimman tehokkaasti.

Onneksi useimmat aknepotilaat voivat lohduttautua sillä, että tämä sairaus menee aikanaan ohi.

Opi elämään aknen kanssa

Voit hyväksyä aknen helpommin, kun tiedät, että se on sairaus. Finnit eivät aiheudu epäterveellisestä ravinnosta tai peseytymisen lyömisestä laimin. Olet yhtä vähän syypää akneen kuin esimerkiksi diabeetikko saamaansa sokeritautiin.

Tähän sairauteen kannattaa paneutua perusteellisesti. Mitä tarkemmin tunnet tämän sairauden ja sen hoitomahdollisuudet, sitä paremmin pystyt hallitsemaan ja seuraamaan sitä.

Tutustu myös aknesta kertovaan potilashistoriaan.