Aknea hoidetaan systeemisesti, jos paikallinen hoito ei tehoa riittävästi tai jos on olemassa arpien muodostumisen vaara. Systeeminen hoito yhdistetään yleensä paikallishoitoon.

Paikallisesta hoidosta poiketen systeemisesti käytettävät lääkkeet vaikuttavat koko elimistöön tietyn alueen sijasta.

Aknen systeemisessä hoidossa käytetään antibiootti- tai isotretinoiini-tableteja. Naisille voidaan myös määrätä vaikean aknen hoitoon tiettyjä ehkäisypillereitä (hormonivalmistetta).

Aknen systeemisessä hoidossa käytetään seuraavia aineita:

Antibiootit

Tetrasykliini: Tämä valmiste on yleensä lääkärin ensisijainen valinta aknen hoitoon.

Vaikutus: Tetrasykliini vähentää aknebakteerien määrää ja mahdollisesti estää tulehduksia.

Hoito kestää 3-6 kuukautta. Siihen yleensä yhdistetään paikallishoito. Kun tetrasykliinihoito lopetetaan, paikallista hoitoa on jatkettava. Muutoin sairaus voi uusiutua.

Haittavaikutukset: Pahoinvointia, oksentelua ja ripulia.

Raskaana olevat tai imettävät sekä alle 12-vuotiaat eivät saa käyttää tetrasykliiniä.

Isotretinoiini

Isotretinoiinia käytetään vain aknen vaikeiden muotojen hoitamiseen eli jos esiintyy suuria aristavia näppylöitä tai jos muu hoito ei tehoa riittävästi. Isotretinoiinihoidon määrää ihotautilääkäri.

Vaikutus: Isotretinoiini estää talin (ihorasvan)muodostumista ja rauhoittaa tulehduksia. Tämä valmiste on erittäin tehokas. Se estää arpien muodostumista. Noin 3/4 isotretinoiinilla hoidetuista potilaista akne katoaa kokonaan 4-6 kuukauden kuluessa. 1/4 hoidetuista tarvitsee vielä jatkohoitoa. Hoidon päättyessä uusiutuminen voidaan useimmissa tapauksissa estää paikallisella hoidolla.

Haittavaikutukset: Isotretinoiinihoidolla on useita haittavaikutuksia, esimerkiksi huulien ja ihon hilseily, huulien halkeilu, limakalvojen kuivuminen, virtsaputkentulehdus ja hiusten lähdön lisääntyminen.

Raskaus: Isotretinoiinin vakavin haittavaikutus on sikiön epämuodostumat. Siksi raskaana olevat eivät saa missään tapauksessa käyttää tätä hoitoa. Isotretinoiinihoitoa saavien naisten on käytettävä ehkäisypilleriä tai kondomia raskauden välttämiseksi. Lisäksi naisille on tehtävä raskaustesti kerran kuukaudessa. Hoito ei vaikuta miesten sukusoluihin.

Hormonit

E-pillereitä on käytetty pitkään aknen hoitamiseen naisilla. Niissä on yleensä antiandrogeeniä ja estrogeeniä.

Monet syproteroniasetaatin ja etinyyliestradiolin kaltaiset yhdistelmävalmisteet toimivat myös ehkäisypillereinä, mutta ne on hyväksytty aknen hoitoon.

Vaikutus: Hormonit estävät talirauhasten herkistymistä miessuku-hormoneille ja vähentävät sukuhormonien määrää. Hoito voi jatkua useita vuosia.

Haittavaikutukset: Tavallisimpia haittavaikutuksia ovat painonmuutokset, rintojen pingottuneisuus, masennus, päänsärky, migreeni ja ihottuma.

Raskaana olevat ja imettävät eivät saa käyttää hormonihoitoa. Hormonit voivat estää poikasikiön maskulinisoitumisen ja aiheuttaa hormonaalisia häiriöitä imeväislapselle.

Diabeteksesta, kohonneesta verenpaineesta tai akuutista maksasairaudesta kärsivät tai ylipainoiset potilaat eivät voi käyttää hormonihoitoa, sillä hoito voi pahentaa näitä sairauksia.